Monday, August 30, 2010

My Daily Bible Verse a.k.a Pedoman Harian

Jika setiap orang diberikan sebuah pilihan, saya percaya banyak orang pasti memilih untuk tidak dilahirkan di keluarganya. Banyak orang mengeluh, kecewa, dan sedih akan kehidupan yang mereka alami akibat permasalahan yang mereka alami. Mereka merasa bahawa Tuhan itu tidak adil dalam menempatkan kehidupan mereka. Apakah anda juga begitu?

Adalah sebuah kesalahan besar bila kita menganggap bahawa Tuhan telah salah dalam menempatkan kehidupan kita, kerana apapun yang terjadi di dalam hidup kita adalah sebuah kebaikan yang kita terima daripada Tuhan. Yeremia 29: 11, "Sebab Aku ini mengetahui rancangan-rancangan apa yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman TUHAN, iaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kepadamu hari depan yang penuh harapan."

Di saat ada badai masalah menyerang kehidupan kita, di saat itu pula anda akan melihat kuasa Tuhan yang akan membentuk karakter keperibadian anda.
Di dalam kegagalan kita, Tuhan mengajarkan agar kita belajar untuk menjadikannya sebagai suatu kemenangan yang besar.
Di dalam kelemahan kita, Tuhan mengajarkan agar kita berusaha untuk menjadi orang yang kuat dan teguh dalam menghadapi rintangan hidup ini.
Di dalam kesedihan kita, Tuhan mengajarkan agar kita mampu tegar dan tidak menyerah dalam menjalani persoalan hidup yang selalu datang dan berganti.
Di dalam kemarahan kita, Tuhan mengajarkan agar kita bersabar karena kitapun tidak akan pernah luput dari kesalahan.
Di dalam kekhuatiran kita, Tuhan mengajarkan untuk beriman dalam menaruh setiap harapan dan doa kita kepadaNya.

Kegagalan, kelemahan, kesedihan, kemarahan dan kekhuatiran kita adalah keperibadian masa lalu kita. Kita selalu memandang setiap masalah sebagai akhir. Tuhan telah mengajarkan untuk mengubah sudut pandang kita kearah yang lebih baik lagi, kerana disitulah Tuhan akan menjadikan kita sebagai seorang pemenang, seorang yang tangguh dalam menghadapi rintangan hidup, seorang yang tegar dan pantang menyerah terhadap persoalan hidup, seorang yang bijak dan sabar ketika kita menerima kesalahan orang lain dan juga seorang yang penuh iman dalam menghadapi dunia yang jahat. Itulah masa depan yang ingin Tuhan tujukan bagi kita.

Masa lalu tentunya akan selalu menjadi sebuah kenangan yang akan selalu dikenang oleh kita setiap saat, baik kenangan manis mahupun yang pahit. Yang paling penting adalah kita ingin belajar agar kita sanggup menerima segala yang terjadi pada masa lalu kita dan menjadikannya sebagai suatu pelajaran bahwa kita ingin menjadi lebih baik lagi buat masa depan kita.

Selalu ada saat di mana kita harus menjalani sesuatu yang pahit di dalam kehidupan ini, namun janganlah kita berhenti untuk berjuang kerana di sanalah Tuhan akan menjadikan hidup kita menjadi lebih bererti. Tuhan tidak pernah salah menempatkan kita dalam tempat kita saat ini kerana di tempat di mana Tuhan meletakkan anda adalah agar anda boleh menjadi berkat bagi sekeliling anda. Segala pekerjaanNya bagi kita di masa lalu akan selalu membuahkan suatu kemenangan yang besar untuk masa depan kita.
Yakinlah sebab setiap orang selalu mempunyai kisah cerita tentang hidupnya sendiri yang selalu berbeza-beza dan kita juga akan membuat cerita kehidupan kita sendiri di mana dalam cerita itu Tuhan telah mengubah masa lalu kita yang gelap dan hancur menjadi masa depan yang bersinar penuh harapan di dalam kemuliaanNya.

Filipi 3: 13, "Saudara-saudara, aku sendiri tidak menganggap, bahwa aku telah menangkapnya, tetapi ini yang kulakukan: aku melupakan apa yang telah di belakangku dan mengarahkan diri kepada apa yang di hadapanku,"

Perbaharuhilah hidup anda hari ini dan lupakan setiap kekecewaan kita terhadap masa lalu kita. Mari kita raih apa yang telah direncanakan oleh Tuhan bagi kita dan jadikan hidup anda penuh erti didalam kemuliaanNya....!!!

Tuhan Yesus memberkati....Amen (",)

0 comments:

Post a Comment